sobota 21. června 2014

ZDRAVĚ JÍST!

CO MÁM NA TALÍŘI...?

Ahoj,
dnešní článek bude o jídle, které je, dle mého názoru, chutné a zdravé. Jsou to jídla z knížky Zhubněte jednou provždy od Antónie Mačingové. Kdo nezná, jedná se o 28 denní detoxikaci. Já už ji držela asi 4 krát a vždy jsem se po ní cítila skvěle. 


OBĚD NEBO VEČEŘE

Prokládaná cuketa



Postup: Vezměte si asi dvě středně velké cukety (za mě jsou dobré ty menší), oloupejte slupku a nakrájejte na 0,5 - 1 cm silná kolečka. Pak potřebujete 0,5 dl oliv. oleje, do něho přidejte sůl, mletý pepř, sušenou bazalku, lžíci sojové omáčky a česnek (buď nakrájený na plátky nebo prolisovaný). Plátky vložte na plech, přelijte ochuceným olejem a pečte cca při 200 stupních 15 minut. Před dokončením posypte sýrem. 

Cuketa (nebo tykev): Obsahuje bílkoviny, sacharidy a vitaminy thiamin, riboflavin, vitamin A. Významný podíl tvoří vláknina, která je dobrá na střeva. Z minerálů obsahuje zinek, vápník, fosfor, hořčík, draslík a měď.

Fazolové lusky s vajíčkem




Postup: Já používám mražené fazolové lusky, dají se běžně koupit v obchodních sítích. Lusky vložte do vroucí osolené vody a povařte. Na pánev si dejte oliv. olej (ten na tepelnou úpravu), osolte ho a přidejte na plátky nakrájený česnek. Česnek orestujte a přidejte lusky, promíchat a nandavat na talíř.

Fazolové lusky mám velmi v oblibě, jsou vhodné i jako příloha k masu.

Fazolové lusky: Mají vysoký podíl vlákniny, která působí jako kartáč na naše střeva. Hlavně štíhlí lidé s vypouklým břichem by je měli konzumovat co nejčastěji, aby odstranili nánosy nestrávené potravy ze střevních stěn. Lusky se v lidovém léčitelství používají jako antidiabetikum, takže snižují obsah cukru v krvi. Působí však hlavně močopudně.


Mozzarella s rajčaty


 Mozzarellu lehce osolím, opepřím, zakápnu oliv. olejem a posypu bazalkou.

Rajčata: Mají vysoký podíl antioxidantů, vitamínů A, B, C.

Není nad to mít vlastní zahrádku a pěstovat si na ní všemožnou zeleninu, protože ta kupovaná rajčata nemají chuť.

Krutí nebo kuřecí maso + zelenina (zeleninový salát)


Postup: Krutí prsa osolte, opepřete, potřete česnekem a obalte je v rozšlehaném vajíčku a pak obalte v mletých ořechách. Podávejte s vaší oblíbenou zeleninou nebo zeleninovým salátem. 

Brokolice na česneku s tuňákem


Brokolici si můžete dát i s vařeným vajíčkem nebo posypat sýrem.

Postup: Brokolici uvařte tak, aby zůstala křupavá, nechte ji okapat. Na pánev nalijte olivový olej (ten na tepelnou úpravu), osolte ho a přidejte na plátky nakrájený česnek. Až česnek začne zlátnout, přidejte brokolici a zamíchejte.

Brokolice: Výrazně ochraňuje lidský organismus proti volným radikálům, toxickým a rakovinotvorným látkám. Obsahuje více vitamínu C než citrusové plody. Obsahuje vitamíny E, B1,B2. Je bohatá na betakaroten a kyselinu listovou, z minerálních látek na draslík, vápník, fosfor a síru. Dvě až tři porce týdně po cca 350-400 g stačí, protože větší množství brokolice může zpomalit vstřebávání jódů.

Dušená kuřecí stehna s celerovými hranolky



Postup: Na posoleném olivovém nebo rostlinném oleji usmažte cibuli nakrájenou na nudličky. Cca dvě velké cibule na 4 stehna. Přidejte mletý kmín, pepř a omytá, usušená stehna, a z obou stran je orestujte. Podlijte asi 1 dl vody a duste.
Postup na celerové hranolky jsem dělala TADY

Salát z červené řepy


K salátu si dejte vařené vajíčko nebo si ho posypte nastrouhaným sýrem.

Postup: Na salát potřebujete tři červené řepy (velikost grepu), 3 dl velkou sklenici se směsí mrkve a hrášku, 4 středně velké kyselé okurky, olivový olej, sůl a mletý pepř. Řepu uvařte, pak ji oloupejte, nakrájejte na drobné kostičky (nebo nastrouhejte na hrubém struhadle), pak přidejte směs mrkve a hrášku, přidejte nakrájené či nastrouhané kyselé okurky,já přidávám ještě trochu láku z okurek, osolte, opepřete a polijte olivovým olejem a promíchejte. Nechte chvíli uležet v lednici.

Olivový olej: Obsahuje příznivé kyseliny, které pomáhají při likvidaci podkožního tuku.

Červená řepa: Obsahuje vápník, fosfor, jód a železo, je krvetvorná. Jsou v ní látky s protirakovinnými účinky. Pomáhá při infekci dýchacích cest, odstraňuje zácpu, léčí ekzémy a posiluje vlasy. Po vyšší konzumaci červené řepy může být stolice a moč zabarvena dočervena, ale to není na závadu, jen abyste se nelekli.



Budu ráda, když mi dáte vaše typy na zdravé jídlo :-) Mějte se krásně!

5 komentářů:

  1. Já jsem si dnes dělala obalenou a smaženou cuketu a bramborovou kaši. V poslední době jsem si cuketu velmi oblíbila.

    OdpovědětVymazat
  2. Cukety se muzu uzrat :-D ta obalovana je taky vyborna, ale uz to neni tak dietni :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Niektoré recepty vyzerajú veľmi chutne. Ja zasa zbožňujem tuniaka so šalátom namiesto brokolice. :)
    Vďaka za komentár.
    Fashion Happenss

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Brokolice je pro některé postrach :-D, ale já ji mám ráda. A moc mi chutnají ty celerové hranolky, zkus a uvidíš, buď si je zamiluješ nebo ne.

      Vymazat
  4. Super díky za zdravé recepty, inspirace se vždy hodí co se týká zdraví a vaření. Já jsem našla docela inspiraci tady v těchto jídlech i když si radši vařím sama, tak jídel pro zdravé vaření je tam dost. Tak třeba se někomu bude hodit buď jako inspirace nebo si může 8 dát něco zdravého k jídlu.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Vaše komentáře :-)